IKEA inredde folkhemmet

Den svenska möbeljätten IKEA grundades 1943 av smålänningen Ingvar Kamprad. I början ägnade man sig inte åt möbelförsäljning, utan sålde diverse praktiska saker på postorder. IKEA sålde exempelvis plånböcker, bonader, pennor, nylonstrumpor och smycken. 1948 började företaget sälja en lokalt producerad fåtölj, och gensvaret hos kunderna blev så stort att IKEA:s framtid som möbelvaruhus var utstakad.

Expansion

Under 1950-talet expanderade IKEA hela tiden med allt fler anställda och ett bredare möbelutbud. Genom konkurrens från andra möbelföretag utvecklades IKEA:s koncept allt mer. Exempelvis grundade sig prispressen på deras varor på ett priskrig med ett annat möbelföretag. Denna konkurrens låg dessutom bakom att IKEA öppnade ett showroom 1953, man ville helt enkelt att kunderna skulle kunna se produkterna innan de beställdes. Showroomet utvecklades så småningom till deras första varuhus som öppnade 1958 i Älmhult.

Konkurrenternas nit låg även bakom att IKEA började med egentillverkade möbler. Illvilliga konkurrenter hade fått många lokala möbelbyggare att sluta sälja till IKEA, varför man helt enkelt kände sig tvungna att börja med egen tillverkning av möbler. De platta paketen och monteringsfärdiga möbler föddes av en slump då en anställd skruvade bort benen på ett bord för att få in det i en kunds bil.

1960 öppnades den första IKEA-restaurangen på deras varuhus i Älmhult. Idag har samtliga IKEA-varuhus en restaurang och ett lekrum, eftersom Kamprads försäljningsfilosofi gick ut på att kunderna inte gör affärer på fastande mage och med barnen springandes runt benen.

1963 öppnades det första IKEA-varuhuset utomlands, i Asker i Norge. Två år senare öppnades svenska IKEA:s största varuhus i Kungens Kurva utanför Stockholm. Detta varuhus är fortfarande ett av världens största IKEA-varuhus.

Folkhemmet och rekordåren byggde IKEA

IKEA:s stora framgångar brukar tillskrivas Ingvar Kamprads affärssnille, men man måste också komma ihåg att företaget fick ovärderlig draghjälp av omständigheter i tiden. Socialdemokraternas beslut om att bygga bort trångboddheten var en sådan omständighet, likaså babyboomerna i mitten på 1940-talet och slutet på 1960-talet. Vidare var de svenska rekordåren med kraftigt stigande reallöner och den allt mer motoriserade allmänheten starkt bidragande till IKEA:s framgångar.

Alla dessa nya bostäder inom miljonprogrammet behövde möbleras. Alla dessa stora ungdomskullar med bil, pengar på fickan och ett nytt stilideal letade efter sina möbler på IKEA. Vad Ingvar Kamprad var exceptionellt duktig på var att bygga varumärket IKEA, och att bygga upp en anda bland de anställda.

Miljonprogrammet låg bakom en del av företagets framgångar, detta politiska beslut att bygga en miljon bostäder på ett decennium. Familjen Kamprad verkar ha förstått att nya bostäder har en del med möbelförsäljning att göra. De har nämligen startat finans- och fastighetsbolaget IKANO som aktivt verkar för att förvalta och förverkliga olika fastighetsbestånd. Vill du själv pröva lyckan inom fastighetsfinansiering kan du numera göra det med crowdfundingplattformar som t.ex Tessin. IKEA är idag en av de större ägarna och förvaltarna av shoppinggallerior runt om i världen. Där ett nytt IKEA-varuhus byggs, ingår det ofta som en integrerad del av ett enormt köpcentrum där allt från modebutiker, snabbmatsrestauranger, telekombutiker, byggmarknader till parkeringshus och biografer ingår.